Geschiedenis Boomtown

Boomtown, een gevestigde waarde tijdens de Gentse Feesten

Boomtown Gent, niet te verwarren met het gelijknamige festival in de UK (ook een aanrader), zit als een gevestigde waarde verankerd in het muzikaal en ook breder artistiek luik van de Gentse Feesten. Anno 2023 heeft het festival, dat aan haar 22ste editie toe is, ondanks enkele obstakels een prachtig palmares opgebouwd. 

- Foto: Suzanne Vega, 2018

Ambiance op De Oude Beestenmarkt

De eerste zaadjes van het ondertussen tot een klinkende naam uitgegroeide Boomtown festival worden geplant in 2001, wanneer een nieuw opgerichte dekenij, die de cafés Video en Bardot verenigt met frituur ’t Mastje, een bijdrage wil leveren aan de vernieuwing en opfrissing van de Gentse Feesten. 

De Oude Beestenmarkt, die sinds de opening van de Video in 2000 uitgroeide tot één van de hipste plekken van Gent, wordt in een loungesfeer ondergedompeld en omgebouwd tot een gezellig dorpje tussen de mooie bomen. Optredens zijn er dagelijks, om beurt in één van de twee cafés.

- Foto: programma Boomtown editie 2002

Belgische pop en rock

Van 2002 tot 2007 staat het gloednieuwe festival garant voor het beste wat de Belgische pop en rock te bieden heeft. Doorheen de eerste jaren komen kleppers als Daan (zowat een constante tijdens de Gentse Feesten op de Oude Beestenmarkt), Gorki, ’t Hof van Commerce, Arsenal, A Brand, Absynthe Minded, Goose, The Van Jets, Sioen, An Pierlé… het volk naar hogere sferen verheffen. 

Ook Das Pop, dat in café Video een uitvalsbasis vindt, staat in 2004 en 2006 op het podium, volgens de legende om hun hoog opgelopen rekening in het café mee af te lossen.

- Foto: Gorki, sold out, 2014

Buitenlandse acts

De overwegend Belgisch gekleurde affiches worden van het prille begin aangevuld met buitenlandse bands. Een trend die naarmate de jaren vorderen een lichte uitbreiding zal nemen, doch met een blijvende focus op lokale producten. 

Zo staan er o.a. Spoiler (NL, 2002), Hermano (US, 2002), The Selecter (UK, 2003), Skeem (FR, 2003), Lali Puna (DE, 2004), To Rococo Rot (DE, 2004), Soledad Brothers (US, 2004), Giant Sand (US, 2005), 13 & God (DE & VS, 2005) Girls Against Boys (US, 2006), Tom Verlaine (US, 2006), Spinvis (NL, 2007), Bonobo (UK,2007) op de eerste edities van Boomtown.

- Foto: Hermano, 2002

Op zoek naar een nieuwe locatie

Wegens werken is de Oude Beestenmarkt in 2008 niet beschikbaar en gaat het festival miniversie (vier dagen) door in Minnemeers onder de noemer BoomBox.

De daaropvolgende zoektocht brengt Boomtown, via een denkpiste langs het Zuidpark, naar z’n huidige pleisterplaats: de Kouter en de Handelsbeurs (Ha Concerts). Er wordt hard gewerkt om het festival te implementeren met zo weinig mogelijk overlast voor de buurt en zonder problemen voor de andere activiteiten (Bal 1900 en de Bloemenmarkt). Luc De Vos vraagt dan ook applaus voor de buurtbewoners, omdat ze er mee instemden om het festival daar een plek te geven, “Maar niet te luid klappen, want we mogen niet boven de 99 decibel gaan.”

- Foto: eerste editie van Boomtown op de Kouter in 2009

Alles Kan

Aanstormend talent vindt vanaf dan via het Alles Kan project een plek tussen de gevestigde waarden. In 2009 en 2010 op een eigen Alles Kan-podium. Van 2011 tot 2018 als ‘Flash Support’, een mini-voorprogramma van 2 nummers vóór de bekende (inter)nationale acts die die avond geprogrammeerd staan. 

- Foto: Tamino als Flash Support, 2018

Een vaste waarde

2010, 2011 en 2012 bevestigen de vaste waarde van Boomtown op de Kouter en in de Handelsbeurs. Zelfs de regeneditie van 2011 kan het volk niet thuishouden. 

Het publiek groeit aan tot 35.000 bezoekers op 5 dagen. En in 2013 worden zelfs 40.000 hoofden geteld.

- Foto: Dez Mona, 2010

Kunst, theater, dans

Dans en theater krijgen in 2011 ook een plaats in de programmatie, en op het plein krijgt Smoke & Dust (later 019) een container waar ze onder de noemer Ondergrond 19 concerten, screenings, exhibities en allerlei verrassingen in petto hebben.

In 2012 staan er naast de vijf podia, ook (kunst)installaties, street-, photo-, video- en andere art en randanimatie. op de programmatie. Boomtown wil op die manier kansen creëren voor jonge kunstenaars om hun werk aan een geïnteresseerd en ruim publiek te tonen, en dit binnen een origineel kader. Het kunstproject Boomtown Expo krijgt in 2013 een vervolg.

Foto: Boomtown Expo, 2012

De Opera

In 2015 opent de Gentse Opera voor het eerst de deuren voor Boomtown. Gabriel Rios heeft de eer om er twee opeenvolgende dagen de aftrap te geven. Vanaf dan tot 2022 vult de Opera een vaste plek in op de affiche. Ook de jaren nadien staan er, met oa. Tindersticks (UK), Wim Mertens, Melanie De Biasio, Jef Neve, Suzanne Vega (US) en Adamo, grote namen op het podium.

- Boomtown in de Opera, 2018

Duurzaamheid, volhoudbaarheid, toegankelijkheid

Boomtown werkt sinds 2013, met de introductie van de herbruikbare beker, ook actief mee aan een ecologische aanpak. Onderzoek naar duurzaamheid, het ontwikkelen van de BoomBar, het gebruik van bio-producten en groene energie tot recent ook verschillende acties rond volhoudbaarheid en toegankelijkheid.  Elementen die parallel groeien met het festival. 

Foto: de bar in 2021

Een nieuw tijdperk

In 2019 wordt de organisatorische fakkel door Jeroen Vereecke, mede-oprichter van het festival en café Video, doorgegeven aan Democrazy, met Eric Smout aan het roer.

-Foto: Boomtown in 2021

Muziek en véél meer

Ook naast de avondprogrammatie op de grote podia gonst het doorheen de jaren van de Boomtown-activiteiten: ‘t Schoon Vertier gaat drie dagen loos op het Kouterplein (2012), Kapitein Winokio treedt aan in de namiddag (van 2014 tot 2019), Humo’s Popquiz (2015), Jan Douwe Kroeske met de 2 meter sessies,...

Drijf-in

2020. En toen was er niets meer. Maar dat was buiten de waard gerekend, want Boomtown kwam op de proppen met een heuse Drijf-In. Zes concerten, gespeeld vanop de Gentse kade, veilig te bekijken vanuit een bubbelbootje: een bontgekleurd allegaartje van kano’s volgde het parcours op zaterdag 18 juli met Meskerem Mees, Crooked Steps & Mattias De Craene) en zondag 19 juli met EMY, dirk. & Berlinde Deman.

- Foto: Drijf-in tijdens Corona, 2020

De recente geschiedenis

Een jaar later ziet Boomtown er opnieuw helemaal anders uit: qua timing (eind augustus), kleinschaliger (4 dagen) en ook qua inrichting van het plein. De Kiosk doet in 2021 dienst als hoofdpodium. Op het plein staat een zijpodium met toren (dat dankzij groene energie volledig zelfvoorzienend is) waar Studio Brussel dagelijks live zal uitzenden, met af en toe kleine liveoptredens en in de Opera wordt de Lullyzaal gebruikt voor betalende optredens. Enkel het plein zelf blijft onveranderd.

In 2022 staan het groot podium op de Kouter er terug voor een fijne mix van (zware) rock, elektronische sounds en twee Open Airs. De Handelsbeurs verzorgt de betalende optredens en in de Opera neemt elke dag een collectief het Peristilium over, omdat daar Alles Kan.

- Foto: Millionaire, 2021

En da's nog niet alles

want dit is de korte versie van het rijke Boomtownverleden. Wil je de lange versie lezen? Dat kan via deze link

Deze prachtige bloemlezing op de geschiedenis van Boomtown werd gemaakt door archiefsnuisteraar, fotozoektochtexpert, gepassioneerd schrijver, muziekfanaat en vooral topvrijwilliger Koen Caemaert. 

- Foto: Coely, 2013

Partners
KU leuven
VDK
Cristal
Bolt
Beepl
Knack
Studio Brussel
Democrazy
Ha Concerts
Viernulvier
Flanders State of the Art
Nationale Loterij
Stad Gent
Alles Kan
Sabam For Culture
PlayRight+
Robi
GTV
Caruur